Ironman 70.3 Mallorca

Då vintern har dragits med skador på både höft och knän så var jag väl lite orolig över den tidiga tävlingen på Mallorca i år. Dock med mottot att försöka göra det bästa av situationen och se det mer som en träningstävling lugnade pressen en aning.

Väl nere i soliga Mallorca var det mycket vila och återhämtning på schemat, dock hade jag turen att få joina Next Level på deras tur av cykelbanan redan på onsdagen innan tävlingen. Fick mig ett bra hum om både stigning och påverkan av värmen.

Tog mig upp men fick råd om att sätta på en 28 kassett bak för att spara lite mer krut till resterande mil samt löpningen. Dagen innan tävling blev det jakt på kasset och landade tillslut hos Cannondale´s pitstop som löste det i ett nafs.

Klockan ringde strax innan 6 och då vi inte bodde på ett av de hotellen som var kopplade till tävlingen så var vi bara 2 stycken som satt där själva i matsalen och försökte få ner lite banan och rostade mackor med sylt =)

Lunkade lugnt och skönt ner till cykelområdet och kittade cykeln, bestämde mig för att tejpa gelsen på ramen istället för ramväska, vilket fungera toppen! Tog oss ner till stranden och kollade in när proffsen kom ur vattnet (med sin löjligt bra tid), fick då även se min inspiration och idol A.Raelert.

Efter att Nicklas startgrupp simmat iväg hade jag 40 min på mig att få på dräkten och ta några uppvärmningstag i vattnet, givetvis hade jag glömt min glide stick i damens ryggsäck, men där var fler som lider av det problemet så fick lånat lite.

Simning:
Ställde mig rätt långt fram och långt till vänster för att slippa att bli intryckt förbi bojarna, samt så blir jag hellre omsimmad än att simma över andra :) Började lugnt då min högeraxel fortfarande jämrade sig (smart som man är klättrade vi i rep o annat veckan innan och lyckades rycka min högeraxel)

Dock kändes det ändå som att bojarna swisha förbi så tog en snabb blick på min klocka som visade 1.33/100m, fick lite extra boost av självförtroendet och försökte hålla mig under 1.40/100m resterande. Simtid: 32m36s

Transition 1:

Rätt långt att springa upp till transition, samt väl där säkert 500m bara till cykeln. T1: 6m15s

Cykel:

Kom iväg rätt bra och låg rätt bra på det, lyckades dock komma åt knappen på min Garmin så den hoppades över på löpningen, fick nollställa och hade då inte helt koll på hur långt jag cyklat. Tog mig an stigningen på Coll De Feminia och det kändes bra, just att man cyklat den innan och hade lite mer koll på hur långt det var kvar gynnade. Var en hel del som öste på förbi en redan i de första backarna upp som man sedan som en skjöldpadda sakta cyklade förbi när de bränt ut sig =)

De vackra vyerna fick en att glömma syran i låren ett flertal gånger och snart var det dags för att rulla ner för berget, här kände jag att mitt liv var viktigare än att skala någon minut på sluttiden så jag tog det lite lugnare och lät våghalsarna och de med bättre bromsar dra förbi. Resterande mil genom härliga små spanska byar var en fröjd, höll rätt bra tempo tyckte jag. Cykeltid: 3h:01m:50s

Transition 2:

Här var jag lite småyr och lyckades läsa fel på min run bag, hann till tältet när jag insåg att det inte var mina skor, kidnappa en funktionär på 2 sek för att få tillbaka den andra direkt, som tur var letade ingen efter just den då. T2: 5m:49s

Löpning:
Då jag inte hade helt koll på milen under cykelturen så öste jag i mig energi precis innan cykeldelen var klar, vilket resulterade i håll redan efter första kilometern. Sedan höll jag mig till 5:30 tempo och tog ett varv i taget, gick igenom vätskestationerna och mitt knä började inte klaga förrens runt km 14. Vet dock sedan Kalmar hur snabbt tiden tickar när man går så bara att bita ihop och sprang resten. Löptid: 2h:02m:35s

Totaltid: 5:49:05

Kortfilm

Gjorde en kortfilm om min väg mot att bli en Ironman, ligger både på Vimeo och Youtube

Vimeo: https://vimeo.com/83462474

Intervaller med HH Långlöpare

Blev ett hårt pass med Heleneholms långlöparsektion i torsdag, haft lite problem både efter löppasset i tisdag samt efter senaste med mitt knä, verkar som ett praktexemplar av löparknä... SUCK, men hur som helt så blev passet mkt bra, kände mig stark genom hela.

Uppvärmning: Ca 10 min
Löpteknik: Ca 15 min
Intervaller 300m * 10 (4.30 tempo)
100m stegvis till max * 2
Intervaller 200m * 15 (4.05 tempo)
100 stegvis till max * 2

Core styrka ca 30 min

Intervaller

Då var de tyngre intervallpassen igång igen, härligt!

15 uppvärmning
5x3min (4.15 min tempo)
5x2min (4 min tempo)

2-3min vila mellan varje (5.30 tempo)

10 nedvarvning =)

/m

Rehab

Hepp, inne på vecka 3 med löpförbud sedan jag skada mig på Toughest hinderbanan i Köpenhamn. (Kommer ett inlägg om det eventet snart :)

Blir uppföljning hos sjukgymnasten med knäet på torsdag, kam knappt vänta! Då Ironman Mallorca stadigt närmar sig (10 Maj)

Iallafall blivit mkt gym =D

Kalmar Ironman 2013

Efter förra årets första tävling (HIM i Haugesund Norge) kände jag nästan direkt att jag verkligen ville genomföra en full Ironman. Efter en aningen dålig träningsvinter drog jag igång rätt hårt hela våren och sommaren, trots lite skador med knä och höft kände jag att framsteg gjordes.

När det började närma sig Kalmar drog jag enligt plan ned på träningen, dock veckan innan började jag känna av halsont och en förskylning på gång. Gissar kroppen tänkte att nu äntligen har vi tid att bli sjuk… Dock lyckades jag hålla det i någorlunda schack, och väl uppe i Kalmar övergick det mer i lite feber och tungt huvud.

Lämnade in cykeln till bike service och hade då glapp i styrlagret, typiskt! Dock satt skruvarna så pass hårt så vi kom överens att inte riskera något med gaffeln innan tävling. Så med hopp om att cykeln håller 18 mil till checka jag in den och mina transition påsar.

Klockan är 04.15 och jag vaknar förvånansvärt pigg, efter lite rostade mackor med sylt, 2 bananer och en halv powerade drar jag ner för att kitta det sista på cykeln och i mina påsar. Hinner precis tänka att oj vad skönt att varken halsen, huvudet eller febern är kvar innan magen börjar jämra sig. Fick offra uppvärmningen av simningen för att hinna checka in på bajamajan innan start…

Springer ned mot start lite oroad om min mage kommer lyckas ta upp någon näring resterande timmar under loppet men hinner inte tänka så mycket innan proffsen försvinner iväg i ett rasande tempo, väl i vattnet infinner sig ett konstigt lugn, alla är så fokuserade och jag lägger mig mellan 1.15 och 1.30 gruppen.

Starten går och hela första varvet var verkligen en mix av hela havet stormar kryddat med lite djungelns lag, får ganska tidigt en häl i tinningen och förlorar orienteringen för en kort stund, bestämmer mig för att hellre simma en liten bit utanför bojarna och på andra varvet kan jag äntligen komma in i någon sorts tempo och få ordning på pulsen, SKÖNT!

Gissar att rätt många simmade i mitt tempo då det var kö in till omklädningen, upp på cykeln med ett stort leende och med lite vind i ryggen trycker på ner mot Ölandsbron, hade bara mina 88mm hjul med mig så jag höll hårt i styret hela vägen över. Hade sedan innan lagt planen att ta en salttablett och 1 flaska energidryck i timmen, inleda med bars och sedan gå över till gels, vilket var ca 2st i timmen sålänge magen orkade med det. Visade sig att 5 gel räckte sedan fick det bli banan för hela slanten xD.

Sedan kom svaret på min fråga om jag lagt för lite tid i sadeln under året, vände upp höger på Öland och nästan 6 mil rak motvind, var väldigt tungt för benen men mest för psyket då jag ofta kollade på GPS klockan och det kändes som jag cyklade baklänges vissa stunder…

Väl på andra sidan Öland blev det medvind och smart som man är försökte jag ta igen den förlorade tiden med att ösa på, gick hyffsat snabbt men väl ute på andra loopen på fastlandet insåg jag att mina ben inte hade den energin kvar som de borde. Lyckades dock pusha mig mentalt genom sista biten ändå.

Efter en lite väl lång T2 var löpardojjorna på och jag var rätt glad att ha kommit av cykeln =P Började ganska lugnt löptempo och jag hann väl ca 8km innan mina lår började krampa rejält, oron steg då jag innan var fullt säker på att jag skulle klara springa första 30k utan större problem. Började gå/springa, men efter halva maran fick jag gå stora delar, vilket totalförstörde min sluttid. Men atmosfären längs banan var magisk, vilken stämning!

Bestämde mig för att i mål ska jag, kvittar vad som händer, så försökte hålla ganska högt gångtempo, när jag väl fått det gula bandet och det endast var 1 varv kvar mellan mig och målgången kändes en stor lättnad. Slutspurten blev att bita ihop och jag sprang nu äntligen på rätt sida av staketet och med en high five av kommentatorn tog jag mig i mål på 13h 41min.

Långt från min måltid men ändå nöjd för att vara min första. Kul att det finns enorm potential för förbättring, bara att vara så pass stark på cykeln och sedan löpningen så man inte behöver gå, lär ju göra underverk på sluttiden. Min redan stora beundran och inspiration av alla de högpresterande triathleterna är nu ännu större, vilka maskiner!

Orden nedan lär jag aldrig glömma!

-YOU ARE AN IRONMAN

Målgången xD

SWIM: 01:20:13  T1: 00:07:44  BIKE: 06:31:57  T2: 00:08:29  RUN: 05:33:34  TOTAL: 13:41:56

Tapering

Då är det mindre än en vecka kvar tills starten i Kalmar går! Även om det är svårt så har jag tvingat mig till lite "vila sig i form"

Blir några enstaka corepass, lättare lugnt löp och något simpass i veckan bara. Mer uppdatering kommer! Snart dax för planering och packning :)

AXA Triathlon

Igår var det dax för olympisk distans på AXA triathlon i västra hamnen i Malmö. Mycket bra uppstyrd tävling och en härlig känsla!

SWIM: 0:31:21
T1: 0:02:41
BIKE: 1:14:33
T2: 0:02:15
RUN: 0:46:19
TOT: 2:37:06

Kände att jag kunde dratt på en del till på alla distanserna men kändes onödigt såpass nära Kalmar Ironman.
Nedan går precis i mål =)

Brickpass

Träningspasset igår blev enligt planen ett brickpass, dvs 2 grenar efter varann.

Då det var nästan storm ute fick det räka med 4 mil cykel, hem och bytte till löparskorna och drog en 5km i lite högre tempo.

Man märker verkligen att mina nya kolfiberhjul på 88mm är som segel i sådana vindar. Knappt man våga sträcka sig efter vattenflaskan xD

Mental träning!

AXA Triathlon

Då har man hämtat nummerlapp etc för söndagens tävling! Ska bli mkt skoj :) Dock bara träningstävling, kommer inte döda mig 2v innan Ironman i Kalmar, men får se hur det känns väl ute på banan!

Intervaller

Igår blev det löpbandet på gymmet, först 4km uppvärmning i 5 min tempo, gick sedan över till 2 min intervaller på strax under 4 min tempo. Blev en hel del intervaller upp till 1 mil.

Avsluta med lite snabba coreövningar, körde ett ganska tungt corepass iförrigår enligt nedan:

Hjulet (15rep)
Armhävningar (30st)
Rygglyft (15st, med stop i högläge)
Pullups (8st)
Knäböj (40st)
Benlyft (30st per ben)
Plankan (2min)
Breda chins (6-8st)

Gånger 3! =)

Långweekend

En heldag på stranden, minigolf, löpning med intervaller här uppe i Falkenberg och avslutat med mkt go grillning. Lite Fia med knuff och schack var inte fel heller. Liseberg imorrn! =)

Shoessss

Glömde nämna attjag införskaffat nya löpardojjor för långdistans! Haft mycket problem med både min höft samt knä under en längre tid, och då jag ändå inte för tillfället satsar på någon rekordtid på maran (speciellt inte efter simning och 18mil cykel) så fick det bli ett par med mycket bättre dämpning.

Första långturen blev 28k i stekande sol och trots trötthet och allmänt lite ont överallt så klara sig både knä och höft med dessa skor. Känns lite som att studsa fram med det nya boost materialet i sulan. Själva passformen är mer åt "strumphållet" och väldigt tight, men det är något jag redan är rätt van med hos mina adios.

Kan starkt rekommendera!

RUN - SWIM - RUN

Spände på ryggsäcken och joggade ned till djuphavsbadet för OW simning med Simon och Daniel.

Ca 5km löpning ned i lugnt tempo, 400m uppvärmningssim sedan 40min nonstop sim i behagligt tempo. Blev runt 2,3km med en underbar solnedgång varje gång jag gick upp för att andas, motivation på hög nivå!

Sedan 5km hem igen =) Svettigt värre

Det närmar sig AXA triathlon samt Kalmar Ironman med stormsteg. Ska försöka uppdatera lite mer nu på slutspurten =)

/m

Time Trail Söndag

Blev ett kortare TT pass med focus på hög intensivitet. Härligt väder!!