Kalmar Ironman 2013

 
 
 

Efter förra årets första tävling (HIM i Haugesund Norge) kände jag nästan direkt att jag verkligen ville genomföra en full Ironman. Efter en aningen dålig träningsvinter drog jag igång rätt hårt hela våren och sommaren, trots lite skador med knä och höft kände jag att framsteg gjordes.

 

När det började närma sig Kalmar drog jag enligt plan ned på träningen, dock veckan innan började jag känna av halsont och en förskylning på gång. Gissar kroppen tänkte att nu äntligen har vi tid att bli sjuk… Dock lyckades jag hålla det i någorlunda schack, och väl uppe i Kalmar övergick det mer i lite feber och tungt huvud.

 

Lämnade in cykeln till bike service och hade då glapp i styrlagret, typiskt! Dock satt skruvarna så pass hårt så vi kom överens att inte riskera något med gaffeln innan tävling. Så med hopp om att cykeln håller 18 mil till checka jag in den och mina transition påsar.

 

 

Klockan är 04.15 och jag vaknar förvånansvärt pigg, efter lite rostade mackor med sylt, 2 bananer och en halv powerade drar jag ner för att kitta det sista på cykeln och i mina påsar. Hinner precis tänka att oj vad skönt att varken halsen, huvudet eller febern är kvar innan magen börjar jämra sig. Fick offra uppvärmningen av simningen för att hinna checka in på bajamajan innan start…

 

Springer ned mot start lite oroad om min mage kommer lyckas ta upp någon näring resterande timmar under loppet men hinner inte tänka så mycket innan proffsen försvinner iväg i ett rasande tempo, väl i vattnet infinner sig ett konstigt lugn, alla är så fokuserade och jag lägger mig mellan 1.15 och 1.30 gruppen.

 

Starten går och hela första varvet var verkligen en mix av hela havet stormar kryddat med lite djungelns lag, får ganska tidigt en häl i tinningen och förlorar orienteringen för en kort stund, bestämmer mig för att hellre simma en liten bit utanför bojarna och på andra varvet kan jag äntligen komma in i någon sorts tempo och få ordning på pulsen, SKÖNT!

 

Gissar att rätt många simmade i mitt tempo då det var kö in till omklädningen, upp på cykeln med ett stort leende och med lite vind i ryggen trycker på ner mot Ölandsbron, hade bara mina 88mm hjul med mig så jag höll hårt i styret hela vägen över. Hade sedan innan lagt planen att ta en salttablett och 1 flaska energidryck i timmen, inleda med bars och sedan gå över till gels, vilket var ca 2st i timmen sålänge magen orkade med det. Visade sig att 5 gel räckte sedan fick det bli banan för hela slanten xD.

 

 

Sedan kom svaret på min fråga om jag lagt för lite tid i sadeln under året, vände upp höger på Öland och nästan 6 mil rak motvind, var väldigt tungt för benen men mest för psyket då jag ofta kollade på GPS klockan och det kändes som jag cyklade baklänges vissa stunder…

 

Väl på andra sidan Öland blev det medvind och smart som man är försökte jag ta igen den förlorade tiden med att ösa på, gick hyffsat snabbt men väl ute på andra loopen på fastlandet insåg jag att mina ben inte hade den energin kvar som de borde. Lyckades dock pusha mig mentalt genom sista biten ändå.

 

Efter en lite väl lång T2 var löpardojjorna på och jag var rätt glad att ha kommit av cykeln =P Började ganska lugnt löptempo och jag hann väl ca 8km innan mina lår började krampa rejält, oron steg då jag innan var fullt säker på att jag skulle klara springa första 30k utan större problem. Började gå/springa, men efter halva maran fick jag gå stora delar, vilket totalförstörde min sluttid. Men atmosfären längs banan var magisk, vilken stämning!

 

 

Bestämde mig för att i mål ska jag, kvittar vad som händer, så försökte hålla ganska högt gångtempo, när jag väl fått det gula bandet och det endast var 1 varv kvar mellan mig och målgången kändes en stor lättnad. Slutspurten blev att bita ihop och jag sprang nu äntligen på rätt sida av staketet och med en high five av kommentatorn tog jag mig i mål på 13h 41min.

 

Långt från min måltid men ändå nöjd för att vara min första. Kul att det finns enorm potential för förbättring, bara att vara så pass stark på cykeln och sedan löpningen så man inte behöver gå, lär ju göra underverk på sluttiden. Min redan stora beundran och inspiration av alla de högpresterande triathleterna är nu ännu större, vilka maskiner!

 

Orden nedan lär jag aldrig glömma!

 

-YOU ARE AN IRONMAN

 

 
 Målgången xD
 
http://www.youtube.com/watch?v=VaTJxeoXtBM
 

SWIM: 01:20:13  T1: 00:07:44  BIKE: 06:31:57  T2: 00:08:29  RUN: 05:33:34  TOTAL: 13:41:56


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0